26 de març de 2009

PRIMERES PASSES .08

two.bo arquitectura
albero twose, maría pancorbo i pablo twose



Al 2007 es
crea TWO/BO a Barcelona. Arquitectes per la UIC (2005) i l'ETSAV, UPC (2006 i 2007). Es formen en els despatxos de Bosch i Tarrús, Josep Lluís Mateo i Josep Llinàs, respectivament.

>Les seves històries comencen per separat, treballant en diferents despatxos i fent concursos a les tardes i a les estones lliures. Two/bo es forma al sorgir el seu primer encàrrec, la transformació d'unes naus industrials en oficnes a Arenys de Munt. Comencen a treballar a casa seva, però les dificultats de compaginar la vida familiar amb la feina els porta a llogar un petit local al barri de Gràcia de Barcelona.

>La conferència la van titular 365 dies de concursos de idees. La trajectòria al llarg d'un any en l'elaboració de concursos d'arquitectura, l'ocupació principal en aquest moments del despatx. La investigació, la critica arquitectònica i la fotografia formen igualment part de les activitats de two/bo.

>El primer concurs que ens van presentar va ser el Pavellò de la Fira del llibre de Madrid 2008, del que van quedar en segona posició, amb una participació de 222 propostes. El lema de la proposta era el truco, la ubicació del pavellò era un rectangle en el que proposen omplenar-lo amb dos embuts que el connectessin longitudinalment. L'accés es produeix des dels extrems i en el interstici dels embuts s'ubica la part administrativa del pavelló. El lema venia a confirmar
l'aparença de que la gent entrava per un extrem i en sortia per un altre, res més lluny de la realitat, ja que els recorreguts des dels dos extrems no tenien continuïtat.


Aquí es veu una maqueta amb el truc de màgia explicat.

Planta del pavelló de la Fira del Llibre de Madrid 2008.


>El segon concurs, sota el lema torre dels lectors, va ser el de la Biblioteca pública d'Hostalric, del que van obtenir un accéssit amb una participació de 122 propostes. La proposta de la biblioteca girava al voltant de la generació de 3 torres-lluernaris-miradors amb la voluntat de crear una nova arquelogia, fictícia, que entrés en diàleg amb les torres històriques de la muralla d'Hostalric.

Les noves torres prenen el caràcter simbòlic de la biblioteca i també la missió de captar la llum que il.lumina l'interior. En tres orientacions diferents capten les llums de nord, sud i oest, unes torres que es posicionen com els nous fars de la cultura.



>El tercer concurs, sota el lema happy together, va ser el del Recinte Firal i escola d'Art Escèniques a Amposta, del que van obtenir una menció. La proposta proposava lligar les dues parcel.les del concurs sota una gran coberta que volia simular el paisatge del Delte de l'Ebre.




>El quart concurs, sota el lema retablo, va ser el Centre Parroquial a Los Hueros (Alcalà de Henares) amb una participació de 472 propostes. La proposta gira al voltant del tractament de la llum. L'edifici mostra un volum compacte generat al voltant d'un claustre que organitza els espais parroquials.


El retaule és l'eix principal del projecte, tractat com una finestra gòtica, en un sentit abstracte, mostra un calendari litúrgic cristià interactuant amb el calendari solar anual i diari. La imatge final és un gran finestral que canvia el seu aspecte formal a través de la intervenció de la llum.



>El cinquè concurs, sota el lema sinergia, va ser el Museu del Medi Ambient i el clima a Lleida, del que van obtenir un accéssit amb una participació de 90 propostes. La proposta intenta sintetitzar diferents realitats (física, urbana i la programàtica). L'edifici abraça el terreny, el terreny penetra a l'edifici sense definir un límits concrets. L'edifici s'adapta a la topografia i genera un espai públic d'observació sobre la ciutat i el territori.





>El sisè concurs, sota el lema porta de cidade, va ser el Museu de Història de Pontevedra, del que van obtenir un accéssit amb una participació de 82 propostes. L'entrada a Pontevedra s'ha desplaçat relegant l'entrada històrica de la ciutat corresponent a la capçalera del pont de Burgo a un espai urbà residual. La proposta tracta de reconstruir una absència, la porta de la ciutat. El projecte sorgeix com a resposta per revaloritzar i reinvindicar aquest espai públic, i escenificar l'entrada històrica a Pontevedra. La nova plaça es genera amb un lleuger plec (topografia artificial) elevant-se per sobre de la cota inferior a on es desenvolupa el programa del museu.






>El setè i últim concurs que ens van ensenyar, sota el lema palafitta, va ser el Mirador del Palmeral a Elx amb una participació de 123 propostes. La proposta del museu i mirador del palmeral comença des del terra, a on arrenquen les plameres, fins a elevar-se a la cota de conoració de les palmeres. Avançar per un dels 4 accessos en rampa implica anar descobrint des de diferents perspectives la lògica del palmeral. Des de 4 punts sorgeixen 4 recorreguts que s'acaben teixint, com el teixit de la plama, l'edifici es teixeix en alçada.




>>La pròxima conferència anirà a càrrec de gabriel gomera (dissenyador d'interiors). La cita és el 27 de març a les 20.00h al C/Canuda #24 1B de Barcelona